Saint Hermès guérit les fous des environs

Opiniestuk door Paul Carteus

Open-VLD Maarkedal lanceerde (waarschijnlijk “geïnspireerd” door de hitte van de voorbije dagen en niet gehinderd door enige kennis terzake) het voorstel om spoorlijn 86 tussen Oudenaarde en Ronse af te schaffen. Het is niet mijn gewoonte om op dergelijke komkommertijd berichten dieper in te gaan, maar de argumentatie die aangehaald wordt geeft blijk van zo’n gebrek aan kennis en van zo’n minachting voor de pendelaar en voor de doordeweekse treinreiziger. Daarom haal ik mijn hakbijl boven en begin met brandhout maken.

  • Onze gemeente heeft niets aan die spoorlijn. Tja, maar dan moeten we alle spoorlijnen afschaffen, want allemaal passeren ze wel gemeenten die niet bediend worden!
  • De spoorlijn tast het landschap aan. Spoorlijnen liggen er al meer dan 150 jaar. Spoorbermen zijn echte biotopen geworden. Plant en dier storen zich niet meer aan een voorbijrazende trein, want zij voelen zich veilig in dat gebied rond de sporen dat zelden betreden wordt. Vraag maar aan natuurpunt!
  • Spoorlijnen zijn vervuilend door de dieseltreinen. Dat de open-VLD Maarkedal eens in zijn eigen partijgeledingennavraag doet wie indertijd zijn invloed NIET aangewend heeft om lijn 86 te elektrificeren.
  • Er zijn onveilige overwegen. Eerbiedig de rode signaallichten en de gesloten slagbomen en de overweg is veilig. Dit staat in het verkeersreglement en iedere weggebruiker wordt geacht dit toe te passen.
  • De spoorlijn verstoort de mobiliteit. Een wachtende rij auto’s aan de overweg van de Ninoofsesteenweg die anderhalve minuut gesloten is kun je bezwaarlijk een file noemen. Aan verkeerslichten sta je ook even lang te wachten; misschien de verkeerslichten ook afschaffen? En wat de rotonde van Leupegem betreft, dit is een structureel probleem. De verkeerslichten op het kruispunt Leupegemstraat/Diependaele en de afslag naar de Aalsstraat spelen hierin een veel grotere rol. En de overweg is enkel een tijdelijke (een paar minuten) bijkomende factor. Structureel had er een overbrugging van het kruispunt van de N60 moeten gerealiseerd geweest zijn.
  • Behalve op de spitsuren rijden de treinen heen en weer met een minimale bezetting, soms helemaal leeg. Dat treinen een grotere bezetting hebben op het spitsuur lijkt me nogallogisch. Maar wat is minimale bezetting? Ronse telt op werkdagen 1200 opstappende reizigers, dat betekent dat die ook terugkeren. Dus 2400 reizigers nemen 40 treinen per dag, da’s een gemiddelde van 60 reizigers per trein! Minimaal, laat me niet lachen. En ja, er zijn soms lege treinen. Aangezien infrabel geopteerd heeft om van het station Ronse een veredelde eindhalte van de boerentram te maken, kunnen lege piekuurtreinen niet gestationeerd worden in Ronse. Dus moeten die een zogenaamde lege rit terug maken naar Oudenaarde! Anders staan er meer treinen dan er perrons zijn!
  • Een (elektrische) express buslijnverbinding. Dat betekent op zijn minst 80 bijkomende busritten tussen Ronse en Oudenaarde. En dan kankeren op files! Misschien een Trumpiaanse muur bouwen rond Ronse zodat er geen verkeer meer mogelijk is van en naar Ronse? Trouwens een treinrit duurt exact 11 minuten een snelbusrit 28 minuten.
  • Maak van die spoorlijn een wandel/fietsroute. Zo zijn zij van die vervelende fietsers langs de wegen verlost en kunnen ze lekker ongehinderd over de N60 razen en door de Nederholbeekstraat!

Saint Hermès guérit les fous des environs, maar in Maarkedal is hij er toch een collectie vergeten!

De inhoud van deze pagina werd ingegeven door N-VA Ronse . N-VA Ronse draagt de verantwoordelijkheid voor de inhoud.