Samen van Ronse een fietsstad maken

Volgende week stelt het nieuwe college haar bestuursakkoord voor. Met Groen kijken we vooruit. Kritisch, maar hoopvol. We focussen telkens op één thema. Onze trouwe tweewieler mag de spits afbijten.

Fietsbeleid in Ronse: falend of onbestaand?

De afgelopen weken kregen we alweer een puik staaltje van het haperend fietsbeleid in onze stad. Eerst was er het debacle met de rommelige tijdelijke opstelling op het kruispunt Broeke-Kruisstraat en als kers op de taart werd de Gebroeders Dopchiestraat gebombardeerd tot fietsstraat –een 150m lang doodlopend niemendalletje, waar sowieso al nauwelijks auto’s passeerden-.

De cijfers uit de gemeentemonitor van de Vlaamse overheid zijn eveneens ontnuchterend: maar 30% van de Ronsenaars vindt onze stad veilig genoeg om te fietsen, maar 20% durft zijn of haar kinderen op de fiets te zetten, maar 21% vindt dat er voldoende fietspaden zijn en maar 5%(!) van de Ronsenaars gebruikt de fiets als dagdagelijks transportmiddel.


Geen woorden, maar daden!

“De gemeente heeft de ambitie om ook de fiets een groter aandeel in de modal split te laten opnemen; vooral dan op de kortere afstand. Hiervoor wil men de fietsinfrastructuur verbeteren.” Zo staat het te lezen in het beleidsplan mobiliteit uit 2015. Drie jaar later moeten we echter vaststellen dat het bij mooie woorden gebleven is.

Er zijn nog steeds geen duidelijke, veilige en goed bewegwijzerde fietsroutes door het centrum, de schoolfietsroutekaart werd al jarenlang niet opgefrist, er zijn nog steeds geen fietspaden op de Ommegangstraat, de Zandstraat en de Savooistraat. En wie de fiets durft nemen langs invalswegen zoals de Ninovestraat, Zonnestraat, Kruisstraat of Elzelesteenweg (simpelweg geen fietspaden of enkel ‘moordstrookjes’) riskeert lijf en leden. Nog een pijnlijke vaststelling: de afgelopen legislatuur heeft Ronse geen énkel nieuw fietspad zelf aangelegd. De enige stukken fietspad die er bij kwamen, werden betaald door de Vlaamse overheid.

Mensen overtuigen om de fiets te nemen is nochtans geen ‘kip of het ei’ verhaal. Alle binnen- en buitenlandse voorbeelden tonen aan dat veilige en comfortabele fietsinfrastructuur automatisch leidt tot een toename van het aantal fietsers. Gaat de nieuwe beleidsploeg een andere weg inslaan? Wij hopen alvast van wel en zullen vanuit de oppositie dan ook onze volle steun verlenen aan initiatieven die leiden tot meer fietsgebruik in Ronse.

 

Ronse fietsstad!

‘Ronse fietsstad’ is een verhaal waar de stad het initiatief neemt (bv. waarom geen gratis fiets ter beschikking stellen van personeelsleden?) Maar even belangrijk wordt het betrekken van bewoners, bedrijven, scholen en verenigingen. Door haar compact centrum is Ronse eigenlijk gemaakt om te fietsen. Maar om uit te groeien tot een echte fietsstad moeten er wel scherpe keuzes gemaakt worden in het voordeel van de fiets. Koppel dit aan een duidelijke en ambitieuze visie en Ronse zit goed om haar historische achterstand goed te maken. En dat het wel degelijk mogelijk is toont Deinze. Van een grijze autostad transformeerde burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) zijn stad in enkele jaren tijd tot een fietsmekka. Wat Deinze ook de titel van ‘Fietsstad 2015’ opleverde. Kunnen we met Ronse aub ook eens zo’n trofee binnenhalen? City marketing weet u wel.     

Wij kijken alvast hoopvol uit naar het bestuursakkoord.

De inhoud van deze pagina werd ingegeven door Groen Ronse . Groen Ronse draagt de verantwoordelijkheid voor de inhoud.